Greens: hoe sneller hoe beter?

Er gaan steeds meer geluiden op de golfbanen over de snelheden van greens. Kreten als: Ik heb slecht geput want de greens waren te traag of de greens liepen niet, zijn veel gehoorde excuses. Snelheid van de greens wordt door veel spelers als bepalend gezien voor hun spel. Helaas is dat niet geheel waar. Maar goed er is geen sport ter wereld waar zoveel excuses worden gevonden voor slechte scores als in de golfsport.

Laat ik eerst uitleggen wat greensnelheid is. Greens worden gemeten met een zogenaamde stimpmeter. De rol van de bal, als hij vanaf een bepaalde hoogte wordt losgelaten, geeft een lengte aan in inches en dat is de stimp van de green. Stimp is dus geen snelheid maar een afstand. Dat behoor je in 3 richtingen te doen met 3 verschillende soorten ballen en de gemiddelde afstand is de stimp. Op de televisie horen we veel over snelle greens en stimp 11, 12 of hoger. Eerlijk gezegd denk ik dat 80% van de clubgolfers helemaal gefrustreerd raken van een green van stimp 10 of hoger. De greens op Augusta liggen rond de stimp 13 en daar is voor een amateur echt niet mee om te gaan en, nog belangrijker, het is een aanslag op het gras van de green. Bedenk daarbij ook dat de toernooien op televisie slechts 4 a 5 dagen duren en wij het liefst 365 dagen van de baan willen genieten.

Is het zo dat snellere greens betere greens zijn: Nee, per definitie niet. Ik ga geen technisch verhaal houden over grassoorten maar op veel Nederlandse banen (ook op De Strijensche) wordt roodzwenkgras gebruikt voor de greens. Deze grassoort kan goed tegen kort maaien en intensief gebruik. Kort maaien bedoelen we 5 mm. Door nog korter te maaien worden de greens kaler (lelijker dus, het oog wil ook wat) maar nog belangrijker: zwakker. Dus vatbaarder voor schimmels en ziektes. Een enkele keer wat korter maaien (bv bij een kampioenschap) is niet erg, maar dan nog praat je over max 3,8 mm en dan moet de green zich weer herstellen.

Wat maakt een green dan wel goed? Het belangrijkste is dat de bal zijn lijn houdt en dus moet de green glad zijn (repareer pitchmarks en voorkom spikemarks). Ook is het belangrijk dat alle greens dezelfde snelheid hebben. Daar kun je dan als golfer op inspelen. Snelheid van putten is aan te passen in je spel. Als de ene green sneller is als de andere is dat vervelend en als de bal stuitert (oneffenheden en spikemarks) is dat helemaal vervelend. Ook moet een green niet hard zijn want dan stuitert de bal de green weer af na een goede slag naar de vlag. Dus snel en zacht is het beste? Misschien wel, maar dat geeft ook veel problemen. Kort maaien veroorzaakt makkelijk ziektes en zachte greens zijn makkelijk beschadigd. Kortom het is een constant zoeken naar ‘the best of both worlds’. Een mooi gemiddelde voor een vereniging is Stimp 8 en bij grote toernooien Stimp 9 tot 10. De greens op de Strijensche zijn momenteel rond de 8.2 (gemeten op 11-8-16 na regen). Natuurlijk is een en ander afhankelijk van de dag dat u speelt. Natte greens zijn trager dan droge greens en als er op vrijdag gemaaid wordt zijn de greens op zaterdag alweer trager. We hebben te maken met een levend iets en gras groeit pakweg 1 tot 1,5 mm per dag en daar is niets aan te doen. Het is inderdaad zo dat de greens begin deze zomer trager zijn geweest, dat had echter te maken met intensief onderhoud wat dit jaar hard nodig was.

Een greenkeeper heeft mij ooit eens gezegd: Het is niet moeilijk om een glasplaat snel te maken, maar het is een kunst om een wollen trui snel te krijgen. Laat ik u bij deze dan gelijk vertellen dat er bijna geen baan in Nederland is waar de stimp het hele jaar 10 of hoger is. Stimp 12 is in principe in Nederland niet eens haalbaar. Dus als er een speler naar u komt met de mededeling dat ‘daar en daar’ de greens zeker stimp 12 waren dan weet u dat hij of zij een heel klein beetje overdrijft.

Wist u dat?

Het gemiddelde aantal pitchmarks dat gemaakt wordt tijdens een ronde golf is 8. Bij 130 (2 x 65 op 9 holes) spelers per dag zijn dat 1.040 pitchmarks. Ofwel 31.000 per maand, dus meer dan 374.000 per jaar

En dan vraagt u zich nu af hoe het mogelijk is onder deze omstandigheden te putten

Repareer pitchmarks. Voor uw eigen spelplezier en dat van anderen.

Fred Thomas, Handicap en Regelcommissie